Zamýšleli jste se, jaké dopady na životní prostředí má nákladní doprava kterou využíváte?

Zamýšleli jste se, jaké dopady na životní prostředí má nákladní doprava kterou využíváte?

Ekologie je v dnešní době velké téma a stále více firem se začíná chovat zodpovědně k našemu životnímu prostředí a zamýšlí se nad tím, jaké dopady má její činnost. Doprava zboží je dnes nedílnou součástí podnikání, zboží se neustále přesouvá z jednoho konce na druhý a je to ve své podstatě nezastavitelný proces. Není proto divu, že doprava má významný vliv na národní hospodářství ale i na znečišťování životního prostředí. Znečišťuje ovzduší, je zdrojem hluku, silnice zabírají ornou půdu, a to ani nemluvíme o všech škodlivých látkách které auta, lodě i letadla vypouštějí. I samotný proces výroby dopravních prostředků je neekologický a spotřebovává neobnovitelné zdroje a nezbytné palivo jakbysmet.

 

Zodpovědné firmy proto dnes řeší i otázku, jakým způsobem přepravovat své zboží. Už zdaleka není důležitá jen cena a rychlost dopravy, ale i úvaha nad tím, jak moc daný druh dopravy je nebo není ekologický. A rozhodování to není snadné. Ve hře zdaleka nefigurují jen skleníkové plyny, ale i vypouštěný oxid siřičitý. V potaz je také potřeba brát, jaký objem zboží daný dopravní prostředek dokáže přepravit. A jakmile toto vše zvážíte, hned se objeví nejeden paradox. Námořní doprava přepraví až 90 % veškerého zboží na světě. V přepočtu na tunu přepraveného zboží si co se týká emisí skleníkových plynů vede nejlépe, ovšem pokud jde o oxid siřičitý, je naopak na posledním místě. A to platí i přesto, že lodě často musí urazit mnohem delší vzdálenost než letadla. Letecká doprava je naopak největším producentem skleníkových plynů.

 

Lodní doprava je u nás poněkud nepraktickou záležitostí a když je třeba zboží dostat na místo určení, je ve hře železniční nebo kamionová nákladní doprava. Tušíte správně, že nákladní železnice si vede o poznání lépe než silniční doprava ale i než říční lodě. Ve srovnání s kamiony jsou nákladní vlaky až pětkrát energeticky úspornější. Mají ale tu nevýhodu, že koleje nevedou všude, proto je nejvhodnější zvolit dopravu kombinovanou, kdy silniční nákladní doprava bude tvořit poslední úsek cesty.